DSC_1170

Recensioner

Konsertrecensioner

Klangwelt, Naturstimmen, Alt St Johann, Switzerland
"(…) Or the three women from Irmelin, Eva Rune, Karin Ericsson Back and Maria Misgeld. How they introduced traditional folk songs from the cool north to the sunny Toggenburg which was a completely new clang experience. These are stories that they sing with great passion and which represent a centuries-old tradition. The majority of the audience was most likely amazed that in Sweden they too round up the cows with the special singing technique “Kulning”. (...)"
Reto Neurauter, Toggenburger Nachrichten, 2014

Augusta Raurica, Basel, Schweiz
"(...) De lena och rena klangerna som svenska trion Irmelin bjuder på, för publiken till det ändlösa gröna och blåa, Sveriges skogar och sjöar. Sagolika och ofattbart fina är stämmorna som Eva Rune, Maria Misgeld och Karin Ericsson Back konstfullt låter sig blandas med varann. De gamla vaggsångerna, sommarhymnerna och sjömansvisorna är av tidlös skönhet. Det är ett ljuvligt landskap som uppstår inför det inre ögat. (...)"
Jael Debelle, Basler Zeitung, 2013

Scandinavian House, New York
"These three ladies are capable of grabbing any note out of thin air and add harmonies that emulate the experience of floating in the clouds and nail the dissonances that keep you on the edge of your seat, then resolve it all back to a euphoric state. With creation of rythmic harmonic foundations and answer and question style melodies their vocies fill the room with comforting and enjoyable sounds."
Peter Schwingle, New York 2012

Northern Streams Festival, Edinburgh, Scotland

"(...) Swedish female a cappella group Irmelin, who featured as a duo last year, returned as a trio and put the extra voice to good use as they sang lullabies from Shetland, hymns and dance tunes from Sweden, novelty songs from England, and Gaelic songs from Ireland. Their voices dovetailed nicely and were particularly well utilised on a splendidly orchestrated staggered sequence, which also featured a gradual fading out, making quite a contrast to their suitably robust version of Ewan MacColl's Moving On Song (...)."

Rob Adams, The Herald, Scotland

Ålands Musikinstitut
 (…) Jag kan gott förstå att de som inte kom till Musikinstitutet i lördags inte kan ha en aning om vad de missade. För hade de det skulle de ha varit där. Trion Irmelin sjöng så svängigt och så vackert att det knappast går att beskriva här. Men jag kan ju försöka. Det var a cappella sång när den är som bäst: tre sångerskor står rätt upp och ner med varsin mikrofon och levererar den ena pärlan efter den andra med klara unga röster med fantasifulla nyanserade arrangemang (...)
Siv Ekström, Nya Ålands Tidning

Visor på Nynäs, Nynäs Slott

"(...) Tre starka kvinnor som ingen kan nonchalera är accapellagruppen Irmelin. Trotsiga och illmariga utgör de den kvinnliga motsvarigheten till rövarbandets allsång i Ronja Rövardotter inför tusentalet musikälskare. (...) När accapellagruppen Irmelin tar ton är det som att deras klara röster placerar hjärtat i halsgropen. Utan urskiljning veknar själen av såväl dryckesvisor som valser, ja till och med till tonsatta fräckisar. Det finns inget sprött i de här mjuka visorna, snarare närmar de sig de svulstiga i kampsånger med en gnutta nyttigt trots. Den som sagt att accapellasång var passé måste omedelbart tvingas äta upp sina ord. (...)"
Boel Bergman, Södermanlands Nyheter

Stallet, Stockholm

"(...) Så snyggt, så snyggt snirklar och kringlar sig stämmorna in och ut i varandra, emellanåt med lätta fotstamp som enda ackompanjemang. En trio som förtrollar. (...) Irmelin litar blott till sina röster och lita på mig, det låter väldigt vackert. Vackert, likt snödroppar som betvingar den töande isskorpans ytskikt och med lätthet andas in den klara, höga luften. Irmelin förvandlar isen till en porlande fjällbäck och vi lyssnare trivs som fisken."
Timo Kangas

Albumet North Sea Stories

(...) These three lovely Swedish ladies sing a carefully chosen set of old and new Northern folk tunes, entirely a cappella, producing the most exquisite sounds in the most beautiful arrangements imaginable. They're not just pitch perfect and in perfect step with each other, there's an incredible synergy—sparks fly at frequent junctures in the music. And their accents are delightful. (...)
Wanda Waterman, The Voice Magazin, Canada

"Sällsynt vackert när Eva Rune, Maria Misgeld och Karin Ericsson Back bjuder på femton sånger med Nordsjön som gemensam nämnare. Svenskt, norskt, skotskt, lånat och eget. Stämningsfulla och snygga arr och en fängslande repertoar tillika."
Spelmannen 2-2013

"Tre kvinnoröster i intrikat stämsång, fjäderlätt och vackert, men ändå läckert rytmiskt utan minsta ackompanjemang - det är verkligen njutbart att lyssna till gruppen Irmelin. (...)"
Fiolen Min - 2013

"Folkvisetrion Irmelin (Eva Rune, Karin Ericsson Back och Maria Misgeld) reser Nordsjön runt på sitt nya album. De tre sångerskorna har lagt till vid olika hamnar och besökt flera länder. De hämtar sånger, melodier och historier från England, Skottland, Irland, Shetlands- och Färöarna, Kanada, Norge och Sverige. Sångerna sjungs a capella i stämmor som glider och virvlar runt och kring varann som ett folkdanslag. Vackert är en underdrift. Rytmiskt och dansant också; ibland lite grann, andra gånger desto mer. Rösterna skrattar och leker, även när det handlar om en sorglig text som ”En sjömans begravning”. Fascinerande att höra olika traditioner spår vid spår. Sångerna både skiljer sig åt och liknar varann – ja, de kan t o m gå ihop, som i ”Vi styrde utöver Atlanten”/”The Two Sisters”. Mina favoriter blir ett par skotska sånger, bägge vackra men på var sitt sätt: ”Follow The Heron” (av Karine Polwart) och ”The Moving On Song” (Ewan MacColl)."
Bengt Eriksson, Arbetet Kultur 130619

"På Irmelins tredje album North Sea Stories handlar det om Havet. Irmelin, som gjort sig kända för sin kulning och stämsång, har samlat visor från länder kring Nordsjön och repertoaren sträcker sig från den engelska balladen The Death of Queen Mary och En Sjömans Begravning. Havets dubbelhet skildras här: hur det innebär en äventyrlig färd till ett annat land men att dess höga vågor i ett enda slag kan ta med sig många människoliv ner i djupet. Denna dubbelhet fångar Irmelin utmärkt med avskalat arrangemang och rak sång."
Moa Fahlander, Dalarnas Tidningar 130619

Albumet Gyldene Freden

"(...)Samklangen och tajmingen är i det närmaste perfekt. Arrangemangen är avancerade utan att bli tillgjorda och i varje versrad finns en närvaro och ett äkta engagemang som berör. Olle Adolphsons kärleksfulla historia om Signatur Karlsson och Helga Andersson berättar Irmelin och gästartisten Peter Carlsson så trovärdigt att jag rörs till tårar.(...)"

Alexandra Ullsten, Lira

 

"(...)Gyldene Freden" är ett paradexempel på hur man kan lyfta texter genom att dramatisera och frasera – utan att egentligen höja rösten, så att säga. Och hur en artist med lika små medel ger varje stil och sångskrivare rätt identitet. (...) De tre rösterna går ihop och går isär omväxlande, men samklangen är utsökt hela vägen."

Alexander Agrell, Sydsvenska Dagbladet

"(...)Vokalmusik mitt mellan visa, folkmusik och kanske gammal populärmusik presenterad av tre röster på ett sätt som inte tröttar - nej, damerna förmår att skänka välkomna doser svärta och svavel mitt i det vackert vemodiga."
Falu Kuriren

"(...) Personliga tolkningar med nerv och närvaro.(...) Enkelt men fylligt, trestämmigt med fina fraseringar. (...)"
Tita Nordlund-Hessler, Eskilstuna-Kuriren

"(...) Vi hör deras raka och starka röster tätt inpå, ytterst rena och samsjungna och med gemensam andning. Rösterna trallar lyckligt som vore de fiolspelmän runt en starkt buren melodi(...)"
Fride Jansson, Södermanlands Nyheter

"(...) Trion Irmelin, stämsäker och känslosam som få (...)Rasande skickligt rakt igenom med imponerande stämmor i sköna valörer och en väl vald repertoar som bildar en härlig ljudpalett med den svenska visan i högsätet. (...)"
Per-Roger Carlsson, Sundsvalls Tidning

Albumet Kärligheten

"(...) Irmelins röster slingrar snyggt, tätt och rikligt ornamenterat (...) Insmickrande är det dock inte och Irmelin lyckas med konststycket att omväxlande låta rösterna behålla sin individualitet och smälta ihop. (...)"
Sara Norling – DN 060531

"(...) Deras första skiva är en djupdykning i den traditionella svenska och i viss mån även skandinaviska folkvisetraditionen. I polskor, visor och ballader visar sångerskorna på klara, säkra röster i snygg stämföring, med rik ornamentik. Det må vara första skivan, men gruppen har haft tid på sig att bli rejält täta och intrimmade i sin sång. (...) Mitt favoritspår är Jungfrun och Båtsman eftersom det är ett gott exempel på gruppens fantasifulla arrangemang. I de lagom skabrösa visorna tittar även räven bakom örat fram och adderar den avväpnande humorn. Det här är triss i damer som redan nu är en säker hand (...) en svårslagen full pott."
Meta Alm - Lira 060601

"(...) Tre unga men rutinerade sångerskor som här sjunger sexton visor utan ackompanjemang. Det är vackert, säkert och andaktsfullt (...) Cornelis fantastiska Telegram för Lucidor inleder och är skivans bästa spår. Aldrig låter det så vackert som här – även om det finns några ädelstenar från Dalarna med. Irmelin har hunnit med mycket, turnerat i Japan till exempel, och mer lär det bli efter denna synnerligen kompetenta produktion."
Peter Ahlbom – Spelmannen2/2006

"Irmelin är en kvinnlig sångtrio som sjunger svenska folksånger. Det är lätt att associera till the Real Group när man hör Irmelin, principen är densamma fast inom svensk folkmusik. Det har kommit många olika folksånggrupper, och vid ett första öronkast lät Irmelin som en i mängden. Men det är något speciellt med dem. Varje sångerska kommer fram och får höras, och det är bra låtar man har valt. (...)"
Erik Svansbo, Norrköpings Tidningar 2006-07-05

"Jag bär på svårartade fördomar mot vokalmusik av alla dess slag, men blir lika glad varje gång jag tvingas äta upp en spontan fnysning. Tjejtrion Irmelin tolkar nordiska folkvisor helt utan ackompanjemang men med stort djup, distinkt skärpa och i en behagligt återhållsam och ofta mörk ton. (...)"
Patrik Lindgren – Göteborgsposten 06-04-27

"Kärlek vid första öronkastet och lyssningen, jag skulle kunna sluta den här recensionen med de inledande orden. Men, det vore samtidigt orättvist för det här är bara hur bra som helst och tål att skrivas mer om. Irmelin består av tre damer som framför folkmusik enbart med sina röster på ett sätt som är helt oemotståndligt. (...) När Irmelin ger sig i kast de väl valda låtarna på Kärligheten känns det lika friskt och positivt i själen som ljudet av en porlande vårbäck eller ett morgondopp i havet en härlig sommarmorgon. Irmelin har inte skrivit ner sina arrangemang utan de har improviserat fram sina stämmor, och vilken stämsång sedan. Lyssna bara på till exempel Emigrant, Jungfrun och Båtsman, samt den vackra norska vaggvisan Sörj icke, gråt icke så förstår ni vad jag menar. En måsteplatta för alla älskare av vokal folkmusik!"
Micke Forsberg - Folkdansaren 06-04-15

"Tre tjejer med alla trallar på rätt plats och drillar som porlar som fjällbäckar. Det är så coolt att höra duktiga folkmusiksångare - och Irmelin kan sin genre. Allt sjungs a cappella, det är koraler, visor, trallar och minsann, en Cornelislåt. Jag är grymt imponerad av hur skickligt de behärskar rytmerna när två olika polskor sjungs samtidigt. Eller av hur de flätar sina arrangemang - långt från traditionell trestämmighet. Det där exakta, när varje ton, varje nyans får höras, allt känns mycket vilsamt för örat."
Katarina Josephsson - Trots Allt 3/06 

"(...) flerstämmigheten är verkligen det som trion vinner på i längden! Rena, klara röster som klingar fantastiskt ihop i läckra och stundtals lite ovanliga arrangemang. Repertoaren är blandad och rymmer både Cornelis Vreeswijk och Lapp-Nils. (...)"
Ann-Sofi Nilsson, Dalarnas Spelmansblad 2/2006

"Urnordiskt klingande tonväv"
"(...) På sitt debutalbum spinner de en urnordiskt klingande tonväv som får tankarna att flyga. (...) Det är folkmusik så färgstark och tidlös att den inte behöver paras ihop med den moderna tidens klangbilder, den står sig utmärkt i skivfloden i alla fall. (...) Sångerna behandlas ömt och nyansrikt med en klar dragning åt det lekfullt professionella. (...) Kärlek vid första ögonkastet. Magisk och förförande, som en älvdans i månskenet. Men framförallt oerhört, oerhört vacker."
Jörgen Gustafsson - Södertälje Posten 06-03-29

"Tre skönsjungande damer ger sig i kast med traditionell nordisk vokalmusik med vackert resultat. Dalkullorna Malin Foxdal (från Falun), Karin Ericsson Back (född i Rättvik) samt stockholmskan Maria Misgeld förlitar sig till blott sina röster när de tolkar Cornelis, en norsk vaggvisa, en gotländsk vals, några emigrantsånger och jämtländska polskor. (...) Om det låter som en tråkig stund att bara lyssna på sång utan komp genom en hel CD så ska ni veta att träsmaken aldrig infinner sig här (...)"
Timo Kangas – Falu Kuriren 06-03-17

"Vackert och svenskt så det förslår är det när vokalgruppen Irmelin med Karin Ericsson Back, Maria Misgeld och Malin Foxdal sjunger och trallar. (...) Jo, sjunga kan tjejerna och det blir bra, snyggt, vackert och skimrande skirt. (...) Det finns något extra. En känsla. Ett kunnande. (...) För folkmusik- och/eller vokalälskaren är CD:n naturligtvis att måste. (...) Gruppen är ung och här finns potential." Lennart Götesson – Dalademokraten 06-03-22

"Irmelin är en trio bestående av sångerskorna Karin Ericsson Back (med Rättvik som födelseort), Malin Foxdal (Falun) och Maria Misgeld (Stockholm). Debutalbumet inleds med »Telegram för Lucidor« (av Cornelis Vreeswijk) och fortsätter med personliga tolkningar av visor och andra låtar ur den svenska och övriga nordiska folkmusiken. A cappella och nära traditionen, samtidigt som det smyger in influenser från jazz, kyrklig och konstmusikalisk sång. (...) Fast allra vackrast blir sången när de sjunger tillsammans i stämmor som slingrar runt varann. T ex i »Som stjärnan«, en traditionell sång från Östergötland, som de framför stilla och stämningsfullt – för att sen avsluta med att lockropa som skriande fåglar.
Bengt Eriksson, www.rootsy.nu

"Irmelin är en svensk kvinnotrio som sjunger traditionella svenska folksånger. Kärligheten innehåller 16 sånger, delvis melankoliska, delvis humoristiska. (...) Ett angenämt album och för vänner av skandinavisk musik lönar det sig att lyssna på skivan. (...)"
FOLKMAGAZIN, Thomas Engert, Tyskland