DSC_1170

Biografi 1999-2015

Det efterlängtade debutalbumet Kärligheten släpptes under en turné i Japan 2006. Efter hela sju år tillsammans var det en satsning som visade sig ge frukt. Tre unga kvinnor med stadiga rötter i den svenska folkmusiktraditionen började 1999 leta efter en gemensam klang och nya sätt att sjunga tillsammans på. Resultatet blev ett helt eget sound där den flerstämmiga sången gav utrymme för improvisation och solistiskt uttryck. Prestigefyllda uppdrag som firandet av Stockholm 750 år, invigning av Musik vid Siljan och framträdande i Blå hallen, föreställning på Nalen, Konserter i Västerås konserthus och Sollidenscenen samt flera radio och TV-inspelningar, teater och filmmusik samt skapandet av barnföreställningen ”Nu står jag på min resa” gav rutin och djup. 
Skivan Kärligheten fick strålande recensioner och spelades flitigt i radio som ledde till många konserter runt om i Sverige.
I augusti samma år gav vi ett bejublat framträdande med sång och kulning under Stockholms Kulturfestival på ett fullsatt Gustaf Adolfs torg. När vi samma sommar gästade Korröstämman gjordes ett reportage av SVT:s Musikbussen och Sveriges Radio sände live.

2008 var det dags för uppföljaren Gyldene Freden. Som så många vissångare före oss hamnade även vi på Den Gyldene Freden. Många har suttit här försjunkna över stop och tallrikar och funderat på livet. Här länkas dåtid med framtid. Inspirationen från skivan kom från några av våra mest älskade visdiktare så som Cornelis Vreeswijk, Carl Michael Bellman, Dan Andersson och Evert Taube. Vår vision var att länka ihop den diktade visan med den folkliga. Vi är så stolta över att en av våra stora inspirationskällor, vistolkaren och estradören Peter Carlsson gästade oss på skivan. Skivan släptes i samband med premiären på Teater i Hagas föreställning Mordet på min pappa kungen där vi medverkade som teatermusiker. 
 
2009 blev en brytpunkt och en omdaning, efter jubileumsturnén och nya samarbetet med den tyska A capellagruppen Klangbezirk, vilket resulterat i konsertframträdande både i Sverige och Tyskland, valde orginalmedlemmen Malin Foxdal att hoppa av Irmelintåget. En välbehövlig men väldigt kort paus, för föräldraledighet och reflektion efter tioårs verksamhet blev snart ett stormande uppvaknande. Vi blev strax fulltaliga igen med sångerskan Eva Rune. Nystarten gav vind i seglen och Irmelin vände blickarna mot Nordsjön och Amerika. Redan i januari 2010 stod vi på Skandinavien House scen mitt på Manhattan som stolta representanter för den svenska folkmusiken i samarbete med Exportrådet, Svenska tonsättarförbundet, Riksföreningen för folkmusik och dans samt Musikcentrum öst. Flera nya samarbeten inleddes bland annat med vokalgruppen Kiehinä i Helsingfors, Horn Roe i Schweiz, Oscar Fredriks flickkör i Göteborg m.fl. Helt nytt material, nya arrangemang, Turner i Sverige, USA, Schweiz, Skottland och Finland vilket naturligt ledde fram till inspelningen av Irmelins tredje skiva.
 
2013 släpptes North Sea Stories med ett högst personligt urval av sånger hämtade från länderna kring Nordsjön.
Det öppnade ganska snart upp för många fler utlandssamarbeten. Irmelin har sedan starten 1999 gett konserter på många av de största och även de minsta scenerna i Sverige, men det är det stora suget och nyfikenheten för svensk vokalmusik utanför Sveriges gränser som fått oss att så enträget och villigt fortsätta sjunga tillsammans. 
 
Irmelin har haft huvuddelen av sin verksamhet genom åren i länder som Norge, Finland, Japan, Taiwan, USA, Tyskland, Storbritannien, Shetland och Schweiz och de är bara ett urval av länder vi sjungit i. "The spirit of a capella singing" blev vårt omdöme av en enig jury under en a cappella-tävling i Taiwan. Helsingfors känns numera som hemma en vårvecka varje år och Schweiz är ett land med många kära vänner och publik dit vi ofta och gärna återkommer till.
 
Irmelin uppträder inte sällan i spektakulära sammanhang, speciellt med vårt unika sätt att framföra flerstämmig kulning. Platserna varierar vilt från Blåahallar, kungliga slott till skrangliga ljusriggar, kyrktorn, nattklubbar i Berlin, byggnadsställningar och höga kyrktorn. På röda mattan på Manhattan, i närkamp med tändkulemotorer i Norrtälje, kossor i hagar och flera hundra japanska skolbarn i slitna och kalla gymnastiksalar. Vår arbetsplats för dagen kan även vara vid en vacker sjö i ett regndisig oktober i schweiziska alperna eller i en taiwanesisk tv-studio klockan halv fem en tisdagsmorgon, eller kanske på förskolan Nyckelpigan en novemberförmiddag i en liten svensk by i Sörmland. 
 
Film och teatermusik, konst och cirkusevent står också på programmet. Med stor fröjd och tillförsikt kastar vi oss sålunda från orkesterdike till fäbodvall utan skyddsnät. Vi möter tomtar och troll, änglar och demoner. Passionen för musiken håller oss vid liv och viljan att sprida musik och vår specifika kunskap får oss att möta tusentals människor varje år på konserter, i undervisning, körsamarbeten och inte minst i mötet med all de härliga ungar vi möter i skolor och förskolor när vi kuskar runt med vår lilla föreställning ”Flyttfåglarna”. Irmelins medlemmar är alla mycket erfarna pedagoger och ger workshops och kurser i både folksång och kulning året runt. 
Välkommen till vår värld!